Meerdaagse 2017 Winterberg – MTB

Weekend Winterberg

Dag 1  MTB Oluupnboys, ( Toerclub Enter)

Gerard Rikkert, Bert Heerbaart, Bertjan Braamhaar, Adriaan Nijland en Dick Kreijkes
7,45 uur vrijdag 30 juni verzamelen op oale oluupn grond ( Erve Smedinck )
5 MTB bikes  diverse tassen en 5 goed gehumeurde bikers gaan allemaal in de mooie bus van “Het Nieuwe Bouwen”.

8,15 uur vertrek vanaf Dorpsplein Enter samen met ruim 20 andere deelnemers van dit fietsweekend.
10.45 uur na een soepele autorit zonder files in 2,5 uur aangekomen bij het mooie sporthotel in Winterberg. De kamers zijn gelukkig al direct beschikbaar.

12.30 uur vertrek op de mtb het mooie Sauerland in, we zijn allemaal super enthousiast en rijden direct naar het bikepark waar alle routes starten. Route 11 hadden van te voren al gekozen 41 km 1046 hoogte meters en 828 meter als hoogste punt. In ons enthousiasme hadden niet gezien dat de route gewoon langs ons hotel liep.  Daarna oversteken en de eerste klim was meteen een behoorlijk pittige klim deze ging over de berg recht tegenover het hotel. Na een mooie afdaling waren de bordjes van route 11 nergens meer te vinden dus gingen we verder met route 12 die wel op de bordjes werd vermeld. Na een tijdje was route 12 ook nergens meer aangegeven en stonden we ineens voor klim aangeven met route 23 ( zwart )  de zwaarste catogorie !

Wel een mooie klim met veel Duitse koeien in de weilanden. Daarna route 12 weer opgepikt.
Na ca 2 uur berg op berg af kwamen we met hoge snelheid en bijna gloeiende schijfremmen in het dorpje Zuschen.
Hier hebben we gelunched in “Zur Dorfkrug” een lekkere Strammer Max genutigd en nog even gesnuffeld aan het buffet van de bruiloft in de aanliggende zaal.
Na de lunch route volgden de rode routes 12 en 8   tot we voorbij het dorpje Hesborn het gevoel kregen dat Winterberg wel erg ver weg moest zijn en via googles maps een eigen route richting Winterberg gemaakt. Deze mooie route ging over de Kreutzberg. Het laatste deel kwamen we route 11 weer tegen. Rond half 5 waren we moe maar voldaan terug bij het Hotel. Mooie eerste dag van ons fietsweekend in Sauerland.
We hebben volgens Strava 55,5 km gefietst en 1463 hoogte meters gemaakt, maximale hoogte 829 meter. De hoogst gemeten snelheid was 83.9   km/u  !  ( en dat op de MTB )

Bij terugkomst in het Hotel even een biertje gedronken toen douchen en daarna was er een prima buffet waarvan we flink gegeten hebben, maar dat mag ook na zo n zware dag ( meer dan 2000 calorieen verbrand)  daarna nog gezellig met de hele groep wat gedronken in de bar van het hotel.

Dag 2:
Vandaag op tijd aan het ontbijt voor een degelijke voorbereiding voor wederom een fietsdag. De weersvoorspellingen zijn niet bepaald zonnig, maar dat mag de pret niet drukken. Wij hebben het voornemen om vandaag in tegenstelling tot een dag eerder, het toch wat rustiger aan te doen. Daarom hebben we gekozen voor route nummer 2.
Vandaag in het gezelschap van Ruben van Kössel, die vanwege de afgelasting bij de toerfietsers zich bij onze groep had gevoegd.
Startend vanaf het Bikepark begon de route in het Funpark met mooie “kombochten” en spannende “jumps”.
Route 2 word omschreven als een blauwe/rode route, dus niet al te zwaar. Onze weg vervolgend komen we over glooiende bergweggetjes en mooie paden, die afwisselend beklommen en afgedaald moesten worden……kortom goed te doen.
Toch hebben we op enig moment een aanwijzing gemist, waardoor we op een andere route terecht kwamen. Na kort overleg besloten we deze verder te volgen. Geen vuiltje aan de lucht tot er voor ons een klim opdoemt die zelfs voor een prof als Good Old Bart Brentjes nog een hele kluif zou zijn geweest. Maar goed ook hier hebben wij ons op de welbekende “Eenterse” manier uit gered: Aait vedan en ’t leefst tiegn ’n droad in…..ofwel één rechte lijn trekken recht over de voor ons liggende bergkam en “Stoempen” maar.

Uiteindelijk zijn we na ongeveer 4 uur fietsen (inclusief een korte pauze) moe maar voldaan terug gekeerd bij het hotel.

Een geweldige ervaring en de nodige (sterke) verhalen rijker hebben we onze vochtreserves nog even bijgevuld aan de bar om ons daarna op te frissen en aan te sluiten bij de groep voor een welverdiende maaltijd. Ter afsluiting is er daarna nog even bijgepraat om een mooie en zeer geslaagde dag af te ronden.